Julehilsen fra rektor

Juleferien står for døren for alle på Hedrum ungdomsskole. Det er kun et par dager igjen med digital hjemmeundervisning før vi kan nyte noen velfortjente, rolige dager sammen med våre nærmeste.

Vi kan se tilbake på et fint halvår der vi igjen har kunnet ha tilnærmet normale skoledager det meste av tiden. Dessverre var vi nødt til å gå tilbake til gult og rødt nivå rett før vi nå skal ut i ferie. Da er det godt å se hvor tilpasningsdyktige både elever og ansatte er når vi må omstille oss til en ny hverdag. Og for det vil jeg takke dere alle! Til tross for mange endringer klarer dere å holde fokuset på det vi er her for, å lære! Og for at vi skal lære er vi avhengig av trivsel og trygghet. Jeg opplever at det på Hedrum ungdomsskole er stor trivsel og mye godt humør. Det er hyggelig å møte blide ansikter når vi møtes i gangen eller i klasserommet. Det er viktig å løfte blikket og si hei til de man møter. På den måten blir man sett, og man ser andre.

Nå er de nye læreplanene innført på alle trinn, og de ansatte har et bevisst forhold til hvordan de skal tilpasse opplæringen til ulike undervisningsformer som er i tråd med de nye planene. Planene åpner opp for mer tverrfaglig jobbing. Dette er spennende og alle trinn har denne høsten hatt flere prosjekter der det har vært lagt opp til tverrfaglig arbeid. Det å se fagene i sammenheng tror vi bidrar til å øke elevenes dybdeforståelse innenfor de ulike temaene.

Jeg vil benytte anledningen til å takke for samarbeidet med dere foresatte. Vi har i år et engasjert FAU som står på for at elevene skal trives og ha et godt sted å være. Dessverre ble planene om julelunsj på alle trinn skrinlagt på grunn av korona situasjonen, men jeg er sikker på at de kommer sterkere tilbake med noe annet når situasjonen tillater det.

Nå håper jeg alle kan senke skuldrene, ta juleferie og forhåpentligvis få feire jul med de nærmeste. Med ønske om en god jul og alt godt for det nye året! Jeg ser frem til fortsettelsen av skoleåret 2021/2022, og håper at vi raskt kommer tilbake til en normal skolehverdag der vi ikke trenger å tenke på avstand og kohorter.

Julehilsen
Trude Cecilie Hasle